The next level…

Harderwijk oktober 2024

In mijn vorige column heb ik het benchmarken behandeld. Bij benchmarking vergelijk je je eigen cijfers met die van de branche, cijfers die voortvloeien uit de gevoerde administratie. In de loop der jaren heeft de administratie vele ontwikkelingen doorgemaakt. Wie kent immers nog de grote mappen waar alle facturen in zaten van het afgelopen jaar, weggestopt in de grote archiefkasten.

De automatisering van je financiële administratie betekent dat je herhalende taken, zoals het inboeken van facturen en het verwerken van banktransacties, overlaat aan de software. De software is zo ontwikkeld om jouw administratie te begrijpen en daardoor kan een steeds groter deel van de facturen automatisch verwerkt worden. Dit leidt tot een up-to-date administratie, waar je zelf geen omkijken naar hebt. Dit brengt ook diverse voordelen met zich mee:

  • Automatisering zorgt voor een efficiencyslag. Zo ben je minder tijd kwijt aan handmatige invoer.
  • Het verminderen van handmatige invoer maakt tevens ook de kans op menselijke fouten aanzienlijk kleiner.
  • Real-time inzicht. Altijd een actueel overzicht van je financiën, waardoor je sneller en beter onderbouwde beslissingen kunt nemen.
  • Richt het facturatieproces efficiënter in zodat je sneller betaald krijgt. Zorg ervoor dat facturen professioneel ogen, verstuur ze digitaal en maak gebruik van digitale betalingsmogelijkheden zoals iDEAL.
  • Door digitale betalingsmogelijkheden wordt de cashflow van de onderneming verbeterd. Daarnaast heb je direct inzicht in openstaande posten, waardoor het debiteurenbeheer geoptimaliseerd kan worden.

De administratie is het hart van de organisatie, het is dus van belang dat deze up-to-date is. Op basis van deze cijfers worden de zeilen bijgezet om koers te houden. Veel ondernemers ervaren het echter als een bijzaak en zien het als een vervelende klus. De cijfers zijn nodig voor strategische beslissingen en om met vertrouwen te investeren in de toekomst van je onderneming. Bekijk daarom met je adviseur naar de mogelijkheden om de administratie naar een hoger niveau te tillen en jezelf te ontzorgen.

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen