When life gives you lemons…
Het Internationaal Monetair Fonds schat in dat de schade toegebracht aan de wereldeconomie circa 12.000 miljard dollar bedraagt, De Nederlandse Bank verwacht 700.000 werkloze Nederlanders in 2021 en het aantal faillissementen neemt exponentieel toe ten tijde van de coronacrisis. Dit klinkt een beetje alsof we je een depressie in proberen te praten, maar niets is minder waar. Tijden als deze zijn juist zeer geschikt om als ondernemer te laten zien wat je waard bent.
Het valt niet te ontkennen dat de huidige crisis een hoop ellende met zich meebrengt, maar we moeten ook niet vergeten dat we hier veel van kunnen leren. Online besprekingen via Teams of Zoom zorgen ervoor dat je je reistijd drastisch kunt inperken en thuiswerken zorgt er in veel gevallen voor dat je je beter kunt concentreren dan op kantoor, omgeven door telefonerende collega’s en koffiezetapparaten waarvan het afvalbakje altijd net geleegd moet worden als jij koffie haalt…
Daarnaast biedt de coronacrisis ook een mooie gelegenheid om (noodgedwongen) eens goed te kijken naar je businessplan en verdienmodel. Zo hebben wij een cliënt in de horeca die tijdens de verplichte bedrijfssluiting een bezorgdienst heeft opgezet. Dit loopt inmiddels zo goed dat wordt overwogen dit in een aparte B.V. onder te brengen en dit voort te zetten, zelfs als de horeca in de toekomst weer op volle toeren draait.
De boodschap die we je mee willen geven? Probeer het negatieve achter je te laten en denk in oplossingen, niet in problemen. When life gives you lemons, make lemonade! (of limoncello voor de liefhebbers). Vind je dit lastig? Elke donderdagochtend houdt iQOUNT gratis online corona-spreekuur. Via de live video chat op www.iQOUNT.nl kun je daarom elke week bij ons terecht voor een sparsessie over hoe je de beste limoncello maakt.