Beursvloer 2020 creëert maatschappelijke waarde

HARDERWIJK juli 2020

Ondernemers die graag invulling willen geven aan hun maatschappelijke betrokkenheid, zien vaak door de bomen het bos niet meer. Ze weten niet hoe en waar te beginnen. De Harderwijkse Uitdaging biedt uitkomst met de Beursvloer Harderwijk. Hier komen lokaal actieve verenigingen, stichtingen en buurtinitiatieven met een concrete hulpvraag, actie of initiatief in contact met het bedrijfsleven.

HARDERWIJK – Bedrijven met een maatschappelijke ambitie komen vaak niet verder dan financiële sponsoring van partijen met wie zij bekend zijn, weet Esther Rozeboom, manager Harderwijkse Uitdaging. ,,Simpelweg omdat dat voor de ondernemer makkelijker is dan zich in het drijfzand van initiatieven te wagen, voor ze een keuze maken. Stichtingen, verenigingen en buurtinitiatieven zijn gemiddeld pas na vijf jaar bekend bij het bedrijfsleven. Zij komen ook niet altijd direct terecht bij de juiste bedrijven. En daarnaast is er zo veel meer mogelijk dan een financiële bijdrage. Denk bijvoorbeeld aan menskracht, materialen of middelen.”

Betrokken ondernemers staan allemaal voor dezelfde uitdaging. ,,Gelukkig biedt de Beursvloer Harderwijk de oplossing voor ondernemers, door tijdens de beurs passende partijen of projecten te vinden die een lokaal maatschappelijk doel dienen.‘’

Vraag en aanbod komen samen
De Beursvloer zorgt voor de koppeling tussen een bedrijf en een lokale partij die zich sterk maakt voor een specifieke doelgroep of een specifiek maatschappelijk doel. ,,Een verzoek om financiële sponsoring ­– een cashvraag – wordt door het Team Beursvloer omgezet naar een hulpvraag. Deze hulpvraag is gericht op wat echt nodig is in termen van menskracht, materialen, kennis en kunde. Vervolgens wordt de hulpvraag op de Beursvloer gekoppeld aan een van de deelnemende bedrijven. Zo ontstaat een match.”

Als ondernemer, team of serviceclub kun je al maatschappelijke waarde creëren door op eenvoudige wijze lokaal iets bij te dragen. Rozeboom: ,,Bijvoorbeeld door samen de handen uit de mouwen te steken, kennis en kunde in te zetten of materialen aan te bieden. Je maakt daarmee niet alleen mensen blij, maar realiseert direct een meetbaar resultaat. Bovendien is de bijdrage een echte teamprestatie! Je geeft niet alleen iets terug aan de maatschappij, maar levert het ook iets moois op. De Harderwijkse Uitdaging begeleidt ondernemers, teams en serviceclub hierbij het hele jaar door. Tijdens de Beursvloer worden vraag en aanbod ter plekke gekoppeld.”

Communicatie
Gerealiseerde matches hebben een maatschappelijke waarde, uitgedrukt in geld en in de bouw van een stevig publiek-privaat netwerk. Rozeboom: ,,De Harderwijkse Uitdaging communiceert de gemaakte matches tijdens de Beursvloer, maar ook daarbuiten, via onze eigen communicatie. Denk aan onze website, social media en nieuwsbrieven, maar ook via interne ambassadeurs, (netwerk)partners, pers en media door persberichten, interviews, advertenties en advertorials, posters, flyers, banners en andere promotiematerialen. Zo geven we bedrijven die maatschappelijk betrokken willen ondernemen een mooi en waardevol platform.”

Team Beursvloer

Het Team Beursvloer is een mix van mensen die werkzaam zijn in het maatschappelijk veld en het bedrijfsleven. Naast voorzitter Erik Kerssies (Bouw & Infra Park) bestaat het team uit Cathelijne van den Berg (Grenzenloos Events), Judy van den Berg (Zorgdat), Winny Christiaanse (Christiaanse Communicatie), Ahmet Nazligul (UWOON, SBBH), Patrick Wittebrood (Wittebrood Gerechtsdeurwaarders), Guido van Beusekom (gemeente Harderwijk) en Esther Rozeboom (Harderwijkse Uitdaging).

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen