Covebo is van alle markten thuis
Covebo Uitzendgroep is bekend geworden door het plaatsen van vakkrachten bouw, techniek, productie en logistiek uit de EU en ook voor de vestiging Harderwijk was dat tot 5 jaar geleden de core business. De afgelopen periode ligt de focus steeds sterker op het plaatsen van Nederlands personeel bij opdrachtgevers in de regio. ,,Bedrijven kunnen ons vinden voor alle manieren van werving & selectie en uitzenden.”
HARDERWIJK – Op de Covebo vestiging in Harderwijk werken 13 mensen, onderverdeeld in een Nederlands team en een Pools team, dat met succes arbeidsmigranten uit de EU plaatst. Liesbeth Redeker (45) uit Harderwijk is als vestigingsmanager eindverantwoordelijk voor de hele vestiging. Daphne Zaal (29) uit Ermelo is teamleider voor het Nederlands sprekende team, dat bestaat uit drie recruiters. ,,We werken lokaal, maar hebben ook klanten in Zwolle en Voorthuizen.”
Daphne werkt zeven jaar bij Covebo. ,,Covebo is in 2006 begonnen met het plaatsen van Nederlands personeel. Toen ik hier kwam, was het Nederlandse team Werk-Lokaal nog een kleine tak. In onze vestiging was minder dan een kwart van de uitzendkrachten Nederlands.”
Liesbeth kwam in 2015 bij Covebo en wilde dat veranderen. ,,We hebben toen de teams gesplitst. We worden vaak gebeld voor productie (handjes) en onze kracht is o.a. op- en afschalen van (EU) productiepersoneel. Daarbij zijn we met name sterk in food en logistiek. Maar we kunnen veel meer dan dat. We helpen graag bij andere vraagstukken en zijn ook sterk in werving & selectie. Dat doen we van vmbo tot en met hbo-niveau in wat voor branche dan ook. Als autonome vestiging vervullen we ook office functies; dat gebeurt verder binnen Covebo nog bijna niet.”
Werving & selectie is op basis van ‘no cure no pay’. Liesbeth: ,,Als het ons niet lukt de vraag in te vullen, dan betaalt de opdrachtgever geen fee. Is er wel een match, dan wordt de factuur pas verstuurd, nadat de kandidaat door de proeftijd is. Dit geeft de opdrachtgever zekerheid.”
Traject en werkwijze
Covebo doorloopt het wervingstraject van a tot z. Daphne: ,,Komt een aanvraag bij ons binnen, dan nemen wij samen met de opdrachtgever de vacature door. In het geval van een nieuwe opdrachtgever, gaan wij vaak langs voor een kennismaking. Aan de hand van de aangedragen informatie, stellen wij een vacaturetekst op en zetten deze voor de klant online. We zoeken in ons eigen CRM systeem, via platforms als de Nationale Vacaturebank en onze eigen site, die inmiddels heel uitgebreid is. Kandidaten kunnen daarop zoeken en zich via de vacatures inschrijven bij ons. Dat doen ze met een cv en soms een motivatie. Indien ze passend zijn voor het profiel, nemen wij in eerste instantie telefonisch contact op. We spreken de vacature door en als het past, nodigen we de mensen op de vestiging uit voor een kennismakingsgesprek. In coronatijd gebeurt dit door videobellen. Tijdens dit beeldbellen komt van alles aan de orde: de functie, eigenschappen, en of de baan bij de persoon past. Het is in feite een sollicitatiegesprek, waarbij wij een goede eerste selectie maken voor de opdrachtgever. Aan de hand van dit gesprek sturen we de klant een profiel. Dit is een impressie van de kandidaat en een cv in Covebo-format. Als het voorstel past, neemt de opdrachtgever contact op met ons team en nodigt de kandidaat uit voor een tweede gesprek. Het traject loopt meestal op deze wijze, klanten die ons goed kennen vertrouwen erop dat wij mensen bij hen plaatsen die daar passen.”
Is er een match met de klant, dan regelt Covebo bij uitzenden een passend contract. ,,De medewerker krijgt via ons een uitzendovereenkomst. Wij boeken de uren en houden contact met de opdrachtgever o.a. over vakantie, ziekte of vervanging. Wij nemen dan alles uit handen. Overname is meestal na 6 of 7 maanden (1040 of 1200 uur). We zijn flexibel in eerdere overname, die kan dan door een fee worden afgekocht.’’
Bij werving en selectie komt de medewerker bij een wederzijdse klik na 1 tot 2 gesprekken bij de opdrachtgever direct in dienst. Liesbeth: ,,Dan krijgt diegene direct een contract bij de opdrachtgever en ontvangen wij een eenmalige werving fee.”
Op dit moment ziet Daphne veel productie -en logistieke aanvragen voorbij komen. ,,Ook op administratief gebied zijn vacatures goed in te vullen. Technische medewerkers zijn echter schaars en moeilijk te vinden.”
Talent pool
In crisistijd merken de uitzendbureaus vaak het eerst een verandering. Begin dit jaar had Covebo Harderwijk ruim 300 man aan het werk, In de coronaperiode was er sprake van flinke afschaling. Liesbeth: ,,Het is fijn dat het nu weer aantrekt en in de food loopt het goed door. We hebben grote klanten met 50-100 plaatsingen per dag, maar ook in het MKB met een paar werving & selectie aanvragen per jaar. We zijn gewend snel op- en af te schalen.” Daphne: ,,We staan er positief in en bij de Nederlandse tak zijn we vrij stabiel. Hier werken op dit moment 80 uitzendkrachten voor ons en vaak gaat dit om plaatsingen voor een langere periode.”
Covebo heeft de rustige tijd benut om te bouwen aan een talent pool. Liesbeth: ,,De werkloosheid is fors gestegen, wat het voor ons makkelijker maakt mensen te vinden.” Daphne: ,,Door deze pre selectie intakes staan er veel medewerkers in ons bestand en kunnen we nu de aanvragen weer komen, snel schakelen.”
Heeft u een HR vraagstuk, neem dan contact op met de Covebo vestiging Harderwijk en vraag naar Daphne Zaal.
Covebo Harderwijk
Marie Curiestraat 25 Harderwijk
Tel 0341-412141
https://www.covebo.nl/vestiging/covebo-harderwijk/
06-21169364 / zaal@covebo.nl (Daphne Zaal)