Werkgeluk gaat bij jarig Wuestman veel verder dan product
Wuestman bestaat op 1 oktober 150 jaar en heeft als Harderwijks familiebedrijf een rijke historie. Anno 2020 staat Wuestman voor werkgeluk, uitgedrukt in werkplezier en werkcomfort. ,,Wuestman is altijd met haar tijd meegegaan. We zorgen dat mensen gelukkig kunnen werken: of het nu gaat om een advies, een product of een turnkey project met alles erop en eraan.’’
De directie bestaat uit Ruurd Wuestman (53) uit Ermelo, al 28 jaar werkzaam bij het familiebedrijf, plaatsgenoot Arthur Noordermeer (51) die in 2004 werd geïntroduceerd en Nijkerker Stéphan van der Spruit (42), sinds vijf jaar bij Wuestman na de samenvoeging met DND. Het driemanschap geeft, aangevuld met Peter van Dillen (48) als directievoorzitter, leiding aan het bedrijf met circa 40 medewerkers.
150 jaar Wuestman
Wuestman begon in 1870 als boekhandel in de Wolleweverstraat in de binnenstad van Harderwijk. Het familiebedrijf breidde gaandeweg uit met kantoormachines en meubilair voor kantoorinrichting. In 1973, enkele jaren na het 100-jarig bestaan, volgde verhuizing naar de Deventerweg. Het bedrijf was verdeeld over vier locaties in de binnenstad en zocht naar een centrale plek met goede bereikbaarheid. ,,Vanaf dat moment werd de focus verlegd naar de zakelijke markt en niet veel later zijn we gestopt met de verkoop van boeken’’, vertelt Ruurd Wuestman, die in 1991 als vierde generatie toetrad tot Wuestman, dat in 1995 het predicaat hofleverancier ontving. In 2000 is het oude pand gesloopt en een jaar later werd het huidige onderkomen opgeleverd. Na de nieuwbouw kwam in 2004 Arthur Noordermeer het bedrijf versterken en werd ook de audiovisuele tak geïntroduceerd. De kantoorwereld transformeerde in vier specialismen: Projectinrichting, Audiovisueel, Document Solutions (apparatuur) en Office Supplies. Sindsdien is verdere professionalisering van de vier afdelingen ingezet. Noordermeer: ,,Vanaf 2005 kwam dat in een stroomversnelling. De vroegere detailhandel is vervangen door een meer projectmatige aanpak. We kregen landelijk toonaangevende klanten. Dat repeteert en dat is mooi, want zo zijn we stap voor stap doorgegroeid.’’
Het specialisme vloer- en raambekleding kreeg Wuestman in huis bij de samenvoeging met DND projectinrichting uit Zwolle, dat is opgegaan in Wuestman. Noordermeer: ,,Nu we de expertise die we moesten inhuren zelf hebben, is Wuestman completer geworden. Anno nu is geen zee meer te hoog voor dit bedrijf. We hebben niet alleen meer specialismes en ervaring, maar ook meer omvang.”
Van der Spruit: ,,We kunnen kleine en grote projecten goed aan en hebben onze klanten in veel verschillende branches in alle uithoeken van Nederland. Grote overheidsinstellingen, winkel- en hotelketens, onderwijsinstituten en landelijke zorgpartijen tot en met het midden- en kleinbedrijf en de zzp’er.”
2020 is een feestjaar waar Wuestman tot corona grote plannen voor had, zoals een open dag met een landelijk bekend spreker. Noordermeer: ,,150 jaar is heel bijzonder en binnen de mogelijkheden die er zijn doen we ons best om er een feestje van te maken. Er is een feestelijk moment met de burgemeester op 1 oktober, de oprichtingsdatum, op ons kantoor. Op 2 oktober doen we iets leuks met onze medewerkers.”
Werkgeluk
Werkgeluk is een thema waar Wuestman al langere tijd mee bezig is. Zowel intern door de afdelingen als extern naar klanten. Maar wat is de werkgeluk factor? Van der Spruit: ,,Werkgeluk is afhankelijk van factoren als welbevinden rondom je werkplek, werkcomfort, ergonomie, vitaliteit, omgang met collega’s en duurzaamheid. De factoren voor werkgeluk zijn per afdeling gedefinieerd. Maar werkgeluk is ook subjectief; wat het voor de één is, hoeft het voor de ander niet te zijn. De grote lijn is dat we mensen gelukkig willen maken met maatwerk. Dat lukt alleen als we het zelf ook zijn. Hoe zorgen we dat onze mensen werkgeluk ervaren en wanneer is dat zo? Van gebouw naar gebruik naar geluk is ons credo. Maar geluk zit niet alleen in een gebouw en werkgeluk gaat veel verder dan alleen het product. Onze diensten worden in hoge mate bepaald door onze mensen. Goede mensen bedenken goede diensten en voeren deze uit.”
Wuestman kijkt naar wat de klant werkelijk nodig heeft. Werkgeluk is het doel en hybride werken is een middel daartoe. Wuestman: ,,In deze periode zijn mensen wel zoekende naar hoe ze verder gaan met hun kantoorhuisvesting, de manier van ontmoeten en conferenties. Het kantoor wordt steeds meer een ontmoetingsplek en een imago instrument om te laten zien wie je bent. Veel bureauwerk kunnen mensen nu ook thuis doen. Wij zien dat het hybride samenwerken nu actueel is. We leveren voorzieningen die nodig zijn, technisch en qua interieur. Van der Spruit: ,,Digitaal werken is een mooie toevoeging, maar mensen worden ongelukkig van alleen thuiswerken. Mensen zijn sociaal en willen elkaar ontmoeten. Wij adviseren organisaties hoe zij dit mogelijk kunnen maken.”
Innovatie
Innovatie is een van de speerpunten van Wuestman en daarmee is het bedrijf ook goed op de hoogte van digitale ontwikkelingen. Dienstverlening kan ook op afstand, zoals het verhelpen van ICT-gerelateerde storingen.
Ontmoetingsruimtes moeten er niet alleen mooi uit zien maar ook goed werken en makkelijk in gebruik zijn. Noordermeer: ,,Een trend in technologie is dat zo’n ruimte nauwelijks zichtbare bedrading en snoeren bevat. Wij hebben sinds kort professionele draadloze oplossingen voorhanden waar veel naar wordt gevraagd.
Binnen het pand is een belevingscentrum gebouwd wat uitnodigt om eens bij Wuestman te komen kijken. We laten graag zien wat we bedoelen met werkgeluk en de voorzieningen die daar bij horen.”
Wuestman
Deventerweg 9 Harderwijk
0341-462080