Praktijkvraagstukken gekoppeld aan ontwikkelbehoefte
De deeltijdopleidingen Technische Bedrijfskunde en Logistiek zijn specifiek voor technische professionals uit de praktijk. Windesheim is volgens Arend Jan Pleizier hét adres om zaken mee te doen. ,,Door de praktijkkennis van ons docententeam en de opleiding met losse modules denk ik dat wij kwalitatief de beste bedrijfskundige opleiding van Nederland zijn voor technische medewerkers.’’
ZWOLLE – In het aanbod van opleidingsinstituten om medewerkers te ontwikkelen is richt ons team zich op de technische professionals. ,,Ons team bestaat uit negen docenten die allemaal uit het bedrijfsleven komen. Zij zijn technisch dan wel bedrijfskundig manager of professioneel adviseur geweest en hebben 10-15 jaar ervaring in het werkveld. Een mix van kennis en vaardigheden in diverse branches: de maakindustrie, servicetechniek, infrastructuur, bouw en logistieke wereld, maar ook publieke organisaties, zoals netbeheerders. We hebben net weer drie mensen aangenomen die op het gebied van Supply chain veel ervaring op hebben gedaan’’, vertelt Arend Jan Pleizier, teamleider Technische Bedrijfskunde deeltijd.
Naast de hbo-Bachelors die Windesheim traditioneel aflevert, is het portfolio sinds enkele jaren verbreed met een Associate Degree (AD) Technische Bedrijfskunde. Een praktische opleiding met de duur van 2 jaar met aan het eind een geaccrediteerd hbo-diploma met civiele waarde. ,,De vernieuwing van de afgelopen jaren is dat we veel meer persoonlijke leerroutes aanbieden op modulair niveau. De AD Technische Bedrijfskunde is heel erg gericht op medewerkers in technische organisaties. Hij of zij gaat één dag in de week naar school – een middag en avond – en doet daarnaast veel zelfstudie en opdrachten in de eigen beroepspraktijk. Het is een investering van zeker 20 uur per week, maar losse modules kunnen ook in een ander tempo. Wie begint, heeft een duidelijke missie om kennis op te halen en toe te passen in de eigen organisatie, AD-studenten doen geen tentamens meer; we toetsen met beroepsproducten en projecten. De beoordeling is heel praktijkgericht en voor het bedrijf van toegevoegde waarde.”
Iemand uit de organisatie wordt aangewezen als begeleider, coach of manager. ,,Afgesproken wordt het type bedrijfsproject, afgestemd op de behoefte, zoals ontwikkelen als teamleider, beheren van budgetten of kwaliteitsmanagement, die in een losse module worden samengebracht.”
Elk jaar stromen er zeker 70 professionals in voor deze opleiding of losse module. De meesten kiezen voor een volledige AD opleiding. ,,HR, techniek, bedrijfsprocessen en finance zijn thema’s die praktijkgericht worden toegepast. Wij zorgen voor coaching en theoretische onderbouwing. Over een jaar zijn we ook zo ver met de AD Logistiek.”
Getraind en getoetst worden op vraagstukken uit eigen bedrijfspraktijk maakt de opleiding uniek ten opzichte van alle andere opleidingsinstituten, vindt Pleizier. ,,We zijn altijd in staat de link te leggen tussen de praktijkvraagstukken van de ondernemer en ontwikkelbehoefte die er leeft bij de medewerker. Als bedrijven gebruik maken van modules en opleidingen binnen ons programma, zien ze hun medewerkers binnen 1-2 jaar al stappen maken in hun carrière. Doordat ze vraagstukken oplossen in hun eigen omgeving, zijn ze meer binnen de organisatie aanwezig. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.’’
Windesheim
Campus 2 Zwolle
088-4699751