Bovenwijs koppelt onderwijs aan werkveld
Platform Techniek wil het onderwijs anders en meer gezamenlijk organiseren. Bovenwijs koppelt scholen aan de beroepspraktijk. De vraag komt van Provincie Gelderland, die middelen beschikbaar stelt om het project vorm en inhoud te geven.
HARDERWIJK – “We gaan opleiden in en met de praktijk. Middelbare scholen en het beroepsonderwijs in de regio zijn hierbij betrokken”, vertelt Jens de Craen, voorzitter van Platform Techniek en sinds juni 2022 directeur van Landstede MBO, één van de deelnemende scholen. Ook het Morgen College, het Nuborgh College, Het Soma College, De Techniek Academie en RSG Het Slingerbos doen mee. “We werken ook nauw samen met het bedrijfsleven waar we al goede contacten mee hebben. Dit zijn ondernemers van verschillende bedrijven, ook aangesloten bij Platform Techniek.”
Een mooie praktijkervaring voor jongeren is het uitgangspunt van Bovenwijs. “Je merkt dat zij beter geboeid blijven voor het vakgebied.. De regio kent mooie bedrijvigheid en een goede praktijkervaring motiveert om door te gaan. Dit willen we in het voortgezet en beroepsonderwijs laten zien. Het opleiden in de praktijk gaat drempelloos door. Het is een doorlopende leerroute, zodat het niet uitmaakt of je bijvoorbeeld in het vmbo of mbo-traject zit van je opleiding.”
De Craen hoopt dat scholen hun relaties met bedrijven meer gaan delen. Zijn ideaalbeeld is Bovenwijs als bovenschoolse inrichting, met inzet van docenten over en weer. “We willen kwalitatief goede docenten uit het onderwijs en het bedrijfsleven betrekken bij het leerproces.” Door onderwijs sterk te verbinden met bedrijfsleven verbeter je de kwaliteit, weet De Craen. “Er is nu een tekort aan goede techniekdocenten. Door hybride docenten (vanuit de beroepspraktijk) en docentstages in het werkveld wordt onderwijs minder kwetsbaar. Samenwerking verhoogt de kwaliteit. Medewerkers van bedrijven met technische kennis en ervaring gaan bijdragen aan het onderwijs, omdat ze betrokken zijn bij actuele ontwikkelingen. Een win-win voor student, docent en praktijkopleider.”
Wie tijd steekt in het enthousiasmeren van jongeren voor techniek, is aantrekkelijker als werkgever, stelt De Craen. “Jongeren krijgen een goed beeld van het bedrijf en ook kom je als werkgever eerder op de radar. Zo is de kans groter dat ze bij je komen werken. Bovenwijs geeft een positieve ervaring in je bedrijf en een rol als hybride praktijkopleider motiveert medewerkers. Veel bedrijven in de regio delen deze visie. Om verzekerd te zijn van goed geschoold personeel in de toekomst, kun je je het je eigenlijk niet veroorloven om je rol niet te pakken.”
Het project is nu in de onderzoeksfase. “We doen onderzoek bij het bedrijfsleven en jongeren; later volgen onderwijsinstellingen”, vertelt René Pladdet, docent ICT & techniek en netwerkregisseur Bovenwijs. In het voorjaar van 2024 is de onderzoeksfase afgerond. “Dan wordt de inrichting vastgesteld en een pilot opgezet. Deze gaat na de zomervakantie draaien.”
Wil je meedoen en meedenken in de ontwikkeling van Bovenwijs als praktisch onderwijs? Neem dan contact op met René Pladdet: 06-39290162 of mail r.pladdet@landstede.nl
Jens de Craen: Het is een win-win voor student, docent en praktijkopleider