25 jaar Stad in Bedrijf, een kwart eeuw historie

REGIO april 2022

Stad in Bedrijf bestaat 25 jaar en startte in 1997 in Apeldoorn als uitgave van Wegener Zakelijk. In november 1998 verscheen de eerste uitgave in de regio Noordwest Veluwe door Eric Nijsen met Nijsen Media. Toenmalig burgemeester Johan de Groot sierde de eerste cover.

 

REGIO – Het eerste team bestond uit Henk Merjenburgh (fotografie), Tirza de Lange (acquisitie) en tekstschrijfster Leonie Janssen. In 1999 werd Peter Molleman de nieuwe acquisiteur en Janssen werd na twee jaar opgevolgd door Kees van Loon.

Het team Merjenburgh, Van Loon en Molleman zou tot 2018 in dezelfde samenstelling actief blijven. Na ruim zes jaar ging Stad in Bedrijf van krantenvorm over naar magazineformaat. In 2006 verscheen de eerste fullcolour uitgave.

Dat jaar was ook de eerste Stad in Bedrijf Business Beurs in Harders Plaza. Dit regionale netwerkevent werd negen jaar lang georganiseerd met in de hoogtijdagen zo’n 80 standhouders.

In de crisisjaren hielden de uitgaves van Stad in Bedrijf regio Apeldoorn en Ede-Wageningen het hoofd niet boven water. De wel rendabele uitgave op de Noordwest Veluwe bleef bestaan. In 2013 moest Nijsen Media zich terugtrekken en zetten Merjenburgh en Molleman het blad als eigenaars voort. Zij richtten in oktober 2016 Regio Netwerk Stad in Bedrijf op als opvolger van de Business Beurs. Een jaar later waren er al 150 leden.

In april 2018 volgde opnieuw een wisseling van de wacht. Met de komst van Corinne Dikkerboom als nieuwe directeur en de nieuwe partners die ze om zich heen heeft verzameld, ging een nieuwe wind waaien. Marco Jansen trad tegelijkertijd aan als redacteur en in 2021 namen fotografen Bo Borkus en Erwin Winkelman de taken over van Henk Merjenburgh, die werd benoemd tot erelid.

Zichtbaar zijn

Dikkerboom refereerde tijdens het jubileum aan de grondleggers Peter Molleman en Merjenburgh en bedankte laatstgenoemde voor de geboden kans om het stokje over te nemen. ,,Ik ben opgeleid met papier, maar tegenwoordig gaat 85% van het budget naar online en 15% naar offline. De media is veranderd, het is nu vooral met enige regelmaat zichtbaar zijn op een platform dat bij je past. Waarbij de zakelijke markt een andere taal spreekt dan de consumentenmarkt.’’

 

Het magazine verschijnt acht keer per jaar bij bijna alle ondernemers met een KVK-nummer in Harderwijk, Ermelo, Putten, Nunspeet, Nijkerk en Zeewolde. Inmiddels telt het Regionetwerk 264 leden. Er zijn jaarlijks vijf evenementen, al was dit in de coronaperiode logischerwijs wat minder vaak.

De kleuren blauw, groen en paars staan voor het Netwerk, het Magazine en de Stad in Bedrijf Academie. Het in 2019 opgerichte leerplatform is de meest recente vernieuwing. Hierbij kunnen werknemers en werkgevers trainingen volgen van leden uit het netwerk. Ook het onderwijs (Landstede en Windesheim) is hierbij betrokken.

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen