Financieel en fiscaal advies in elke levensfase
Grijs, saai en stoffig is niet aan iQOUNT besteed. „We zijn geen stereotiep accountantskantoor, we willen het anders doen”, klinkt eigenaar Wessel Hees stellig. „We zijn vooral geïnteresseerd in de menselijke kant van de ondernemer. Want doordat we het verhaal van de persoon achter de onderneming kennen, kunnen we goed adviseren en van toegevoegde waarde zijn.”
HARDERWIJK – 12,5 jaar geleden besloot de nu 52-jarige Hierdenaar zelfstandig verder te gaan, na twee jaar vanuit een fusie voor een groot kantoor te hebben gewerkt. In januari 2010 startte hij een eigen kantoor met zes collega’s. Kleinschalig, met een visie gericht op de lange termijn, door de klant veel aandacht te geven. „Grotere kantoren zijn geënt op rendement en zoveel mogelijk declarabele uren maken. Wij gunnen ons de ruimte om ook te investeren in de relatie. We willen onze klanten leren kennen en weten wat hen drijft en waar ze naar toe willen. Zo helpen we hun doelen te verwezenlijken. We richten ons met name op advisering; bedrijfseconomisch en fiscaal. We willen de ondernemer helpen door te ontzorgen; daar ligt onze passie. We richten ons niet op grote organisaties die het zelf al geregeld hebben, maar op het midden- en kleinbedrijf. Dan kun je als trusted advisor de meeste toegevoegde waarde leveren en ben je geen kostenpost. Wij zijn ervoor om fiscaal het optimale eruit te halen, want geen enkele ondernemer wil teveel belasting betalen.”
De klanten van iQOUNT bevinden zich voor 70-80% in een straal van 30 kilometer rond Harderwijk. Want wie actief is in de regio, weet wat er speelt. „Doordat we investeren in een langetermijnrelatie en aandacht geven, zijn klanten tevreden en loyaal aan ons kantoor. Dat geven zij ook door aan anderen. Negen van de tien klanten krijgen wij door mond-tot-mond reclame van de ambassadeurs die buiten lopen. Je moet zichtbaar zijn in die markt en op het vizier staan van veel ondernemers. Zo ondersteunen we ook veel bij administraties van stichtingen en verenigingen. Wil een ondernemer een overstap maken, dan moet hij aan ons denken.”
iQOUNT heeft vanaf de start een hoge mate van automatisering als insteek gehad om zo meer tijd te hebben voor advisering: bedrijfseconomisch en fiscaal advies in de hele levensfase van de ondernemer en de onderneming. „We begeleiden starters maar ook mensen bij de verkoop van hun onderneming en hun pensioen. Vragen zijn uiteenlopend: het kan gaan over een financieringsaanvraag (een auto kopen of leasen, investeren of aflossen), een hypotheekaanvraag privé begeleiden, een bedrijfsovername of fusie, of fiscale advisering bij een herstructurering van eenmanszaak naar BV. Bij financiële planning kijk je of het haalbaar is dat een ondernemer eerder kan stoppen met werken. Op persoonlijk vlak ben je vertrouwenspersoon als een ondernemer vraagt wat een scheiding kost en bij het fiscaal gunstig overdragen van vermogen. Soms ben ik meer psycholoog dan accountant.”
Dochter Robin Hees (24) en schoonzoon Nick Beelen (28) werken al bijna vijf jaar voor Wessel. In 2017 zijn ze tegelijk begonnen en ze vullen elkaar aan. Robin kwam vroeger op vrijdagmiddag al op kantoor om het papier te versnipperen. Toen ze 12 jaar was, bedacht ze de naam iQOUNT. „Ik wilde altijd doen wat mijn vader deed, maar in de controlepraktijk werken, bleek het voor mij niet te zijn. Ik wilde met name de kant op van het samenstellen en het advies”, vertelt Robin, die na een sollicitatiegesprek werd aangenomen bij haar vader. Inmiddels is ze bekend om haar scherpe columns en na haar bachelor Accountancy in afronding van haar master Fiscaal Recht. „Mijn vader zei dat ik eerst even ergens anders moest werken, maar ik mocht niet solliciteren bij de concurrent”, lacht ze.
Nick studeerde bedrijfseconomie en is door Wessel verleid tot de accountancy. „Hij overtuigde mij met zijn enthousiaste verhaal en inmiddels ben ik bijna afgestudeerd als accountant. Het is belangrijk om de klant te helpen met de problematiek die bij hem speelt, met waar hij mee worstelt en met waar hij waarde aan hecht. In het verlengde daarvan is automatisering belangrijk. Door processen efficiënt in te richten blijft er meer ruimte over voor advies.”
Robin verzekert dat de drie en het gehele team van 14 medewerkers hetzelfde gedachtegoed hebben in het belang van de ondernemer. „De klant staat voorop; daar denken we hetzelfde over.”
Vorig jaar heeft Wessel aan Robin en Nick gevraagd of ze het kantoor, dat momenteel grondig wordt verbouwd, op termijn willen overnemen, zodat de continuïteit geborgd is. Met trots hebben ze ja gezegd. Robin: „Eerst gaan we met z’n drieën verder en op termijn zal Wessel afstand nemen.”
Daltonstraat 22 Harderwijk
0341-740800