Geef je mensen de ruimte om te ontwikkelen
“Als je medewerkers de mogelijkheid biedt om voldoening uit hun werk te halen, krijg je daar loyaliteit voor terug,” benadrukt Ronald Menting, directeur van bakkerij-ingrediëntenleverancier Bakels Senior. Zo gevraagd is dat wat hem betreft het advies aan mede-ondernemers. “Als je goede mensen in huis hebt, koester ze dan. Want mensen maken je bedrijf. Wij investeren niet voor niets in ons eigen Young Potential Program. Want ook al bestaat Bakels 120 jaar, een garantie voor de volgende 120 jaar is er niet. Daar komt wel wat bij kijken.”
ZEEWOLDE — Bakels Senior levert ingrediënten aan bakkerijen over de hele wereld en zorgt mede door de inzet van technische ondersteuning voor meer verkoop bij haar klanten. Meer dan honderd jaar onderzoek en ontwikkeling hebben een hele reeks producten opgeleverd, zoals ingrediënten voor vele soorten brood, room, cake, biscuit. Daarnaast horen vele bakkersrecepten tot het repertoire. Bakels Senior in Zeewolde blijft de bakermat van het bedrijf, dat uitgroeide tot een groep van 40 internationale bedrijven, allemaal ondergebracht in een door de oprichter gecreëerde stichting. “Mede daardoor voelt het nog altijd een beetje als familie,” zegt Ronald Menting. “Ook nieuwe medewerkers die bijvoorbeeld in ons Young Potential Program een tijd naar Bakels in Australië of Zweden gaan, ervaren dat zo. Met elkaar werken we aan nieuwe producten en innovatie, wij in Nederland met bijvoorbeeld vegan producten, tortilla’s, banket en room als specialiteit, in België fruitgeleien en bijvoorbeeld in Zwitserland ligt de focus op desems.”
VERJONGING — Met een historie in Amsterdam en Weesp, en zusterbedrijven over de hele wereld, is het thuis van de Nederlandse vestiging van Bakels sinds enkele jaren Zeewolde. Het nieuwe pand is volledig elektrisch, heeft nul uitstoot en is zo gebouwd dat er nog een keer kan worden uitgebreid zonder tegen de huidige, pijnlijke grenzen van het stroomnet aan te lopen.
“Dit is een fijne plek voor ons” zegt Ronald Menting, “omdat we hier kunnen uitbreiden. De relatie met de gemeente is bijzonder goed. Op onze vorige locatie waren we echt uit onze voegen gegroeid en was renovatie geen optie meer.” De nieuwbouw op het industrieterrein Horsterparc werd aangegrepen om een state of the art fabriek neer te zetten met een werkomgeving waarin het prettig en veilig werken is. “Er zijn veel nieuwe medewerkers uit onze nieuwe omgeving gekomen, aangetrokken door die nieuwe manier van werken. Dat is gunstig voor het bedrijf, want je bent dan in staat om te verjongen. Met de huidige arbeidsmarkt is dat aan te bevelen.”
Vernieuwing, verjonging, innovatie, het is allemaal nodig omdat de markt concurrerend is. “De grootste spelers op de wereldmarkt zitten niet toevallig allemaal in Nederland en België en zijn dus sterk op de thuismarkt. We zijn dan wel niet beursgenoteerd, maar we moeten scherp concurreren.” Bernard Bakels ging al in de eerste helft van de vorige eeuw naar het buitenland op zoek naar landen waar de markt voor bakkerijgrondstoffen wat toegankelijker zou zijn. Dat werd Zweden. “Die reislust heeft geleid tot een wereldwijde spreiding van Bakels.” Als Ronald een product zou mogen noemen dat net zo wereldwijd is als het bedrijf, dan is dat wat hem betreft Multiseed. “Een bijzonder meergranenbrood dat mensen overal lekker vinden. Dat is bijzonder, want smaken verschillen wereldwijd nogal.”
TOEKOMST — We praten met Ronald Menting over de vraag hoe een bedrijf dat al 120 jaar meegaat relevant kan blijven. “Je moet voortdurend innoveren en goed anticiperen op marktontwikkelingen” zegt hij daarover en noemt de trends in de food als voorbeeld: de beweging naar vezelrijkere broodmixen en de eiwittransitie waarbij we van dierlijk naar plantaardig gaan. “Ik kan je een puddingbroodje voorzetten waarvan de room plantaardig is, en dat net zo lekker smaakt als wat je gewend bent.” Aan die ontwikkelingen wordt hard gewerkt. “Tien jaar of langer geleden bestond broodmix nog voor 2,2 procent uit zout, nu is dat nog maar 1,5 procent. Dat is het resultaat van een convenant in de industrie. Met suiker gebeurt hetzelfde. De kunst is om het net zo smakelijk te maken. We willen vooroplopen met de thema’s gezondheid én genieten.” Ook prijst hij samenwerking aan: “We hebben bijvoorbeeld een sportbar ontwikkeld met HAN Sport & Beweging en Papendal, die ging met de atleten mee naar de Olympische Spelen. Of samen met de Stichting Kinderen Kankervrij het KiKa-brood, waarvan de opbrengst naar kankeronderzoek ging. Bij de lancering bakten we broodjes samen met patiëntjes in het AMC in Amsterdam, dat zal me lang bijblijven. Door samen te werken ontstaan bijzondere initiatieven en stimuleren we ook weer innovatie.”
Bakels B.V.
Postkoets 25, 3897 AK Zeewolde
036 760 82 10