Serve it faciliteert complete ICT-werkplek

HARDERWIJK april 2020

Het coronavirus heeft grote impact op de Nederlandse economie en veel bedrijven zijn  getroffen. Bij Serve it stond de telefoon na het sluiten van de scholen roodgloeiend. ,,We hebben in het onderwijssegment mooie prestaties geleverd in bizar weinig tijd. De reacties zijn super goed’’, aldus eigenaren Erik Hoenderdos en Peter Riet.

HARDERWIJK – Tijdens de coronacrisis beleeft het Harderwijkse IT-bedrijf de drukste weken in het 20-jarig bestaan. ,,We hoorden zondag 15 maart dat de scholen vanaf 16 maart dicht moesten en zijn als een gek gaan programmeren. Dinsdagavond hadden we de oplossing voor thuisonderwijs voor alle scholen voor elkaar’’, vertelt Peter. ,,We hebben nog nooit zoveel telefoontjes gehad op maandagochtend. Er waren 250 inkomende gesprekken, maar de wachttijd was gemiddeld slechts 15 seconden.’’

Erik: ,,We zagen het op vrijdag al een beetje aankomen. We overleggen regelmatig met schoolbesturen, zodat je collectieve besluiten kunt nemen. We konden in het weekend al nadenken over mogelijke oplossingen.’’

Die oplossing heeft Serve it gevonden in Microsoft Teams. ,,Via dit platform kunnen leerlingen thuisonderwijs krijgen van de docenten basisonderwijs. In Harderwijk en Ermelo doen we dit voor zeker 20 scholen. De meester of juf zet de omgeving klaar en kan zo kringgesprekken organiseren waarbij alle kinderen door audio- of videoverbinding contact met elkaar hebben, zodat het klassikale gevoel naar voren komt. Leerlingen krijgen allemaal een eigen inlogcode voor de thuiswerkplek. Dat zijn vele duizenden accounts.”

Serve it gaf door webinars alle docenten een spoedcursus ‘hoe geef je les via de cloud’. ,,Het gaat tot nu toe verbazingwekkend goed.’’

Cloud werkplek

Serve it was op de situatie voorbereid doordat het Microsoft Teams al bij veel bedrijven als standaard heeft uitgerold. Erik: ,,Microsoft Teams is veel meer dan communiceren met elkaar; dit online platform is het hart van de cloud werkplek in plaats van een server. Hiermee kun je videobellen, vergaderen, bestanden delen, tegelijk in Word-bestanden werken en plannen. Wij hebben de afgelopen maanden een organisatie per week naar Microsoft Teams gemigreerd. De bedrijven die dit al hadden, waren helemaal ingericht op cloudwerken, en kunnen nu feilloos thuiswerken. Super actueel nu scholen en kantoren dicht zijn.’’

Serve it verwacht dit de komende weken nog bij veel bedrijven te gaan doen. Peter: ,,We willen organisaties graag helpen bij de migratie naar Microsoft Teams. Met een VoIP telefonieplatform erbij kun je werken waar je wilt.’’

 

20 jaar

Peter Riet en Erik Hoenderdos (beiden 35) vormen de directie van Serve it, dat dit jaar 20 jaar bestaat. De Harderwijkers volgden nog een ICT-studie ten tijde van oprichting. Erik: ,,We konden zo goedkoop onderdelen bij de groothandel inkopen om computers in elkaar te zetten. Dat deden we in eerste instantie voor vrienden en familie. Gaandeweg wilden scholen en bedrijven dit ook en die vraag is sterk gegroeid.”

 

Complete werkplek

Na vijf jaar aan de Marie Curiestraat is Serve it sinds 2012 gevestigd aan de Industrieweg 10 in het pand van Micro op de eerste etage. Het team is inmiddels gegroeid met vier personen: Arne-Jan, Donna, Jeroen en Ruben.

Het leveren van de totale werkplek is nu de core business geworden van Serve it. Software, telefonie, printers, computers; kortom, alles wat er op het gebied van informatie technologie komt kijken bij een organisatie. Peter: ,,Wij ondersteunen eindgebruikers bij het implementeren van de producten en oplossingen en helpen bij problemen en storingen.”

Erik: ,,Klanten kunnen ons bellen met vragen om levering van een computer tot het afdrukken van een pdf-bestand. Wij geven klanten ondersteuning bij alle acties van hun medewerkers.’’

Voorbeeld is de melding van Microsoft dat stopte met ondersteuning van het besturingssysteem Windows 7. Peter: ,,De machines kunnen zonder updates niet meer gebruikt worden en klanten willen van dat systeem af. Wij geven aan welke veranderingen er moeten komen en maken een plan van aanpak voor het project. We implementeren Windows 10 als nieuw systeem en zorgen dat klanten er veilig mee kunnen werken. We ontzorgen en ondersteunen gebruikers bij hun dagelijkse IT-activiteiten. Enerzijds met een standaard oplossing die behoorlijk compleet is, maar als een klant meer of minder functies wil of wensen heeft die niet standaard zijn, gaan we maatwerk niet uit de weg. Dat geldt ook voor telefonie: de een heeft een callcenter nodig, de ander een vast-mobiel integratie.’’

 

Persoonlijk

Serve it onderscheidt zich met korte lijnen en persoonlijke contact. De klant kent het team en het team de klant.  ,,Dat is waar wij goed in zijn’’, stelt Erik. ,,Een persoonlijke relatie vinden we belangrijk. We kennen elke klant persoonlijk en zijn allemaal wel een keer bij onze klanten op locatie geweest. Dat blijven we regelmatig doen.’’

Peter: ,,Zo weten mensen ons te vinden. Er blijkt waardering voor onze manier van werken, van klanten in de zorg, culturele, commerciële en educatieve sector. Regelmatig komen er klanten bij en er gaan zelden klanten weg.”

 

Industrieweg 10 Harderwijk

0341-456135

www.serveit.nl

info@serveit.nl

Stad in Bedrijf magazine

Lees nu
het héle magazine!

Lees hier
Het hele Stad in Bedrijf magazine lezen