Techniek in Beeld prikkelt nieuwsgierigheid
Tijdens de Techniek in Beeld dagen van 21-25 maart konden kinderen en jongeren een week lang de mogelijkheden ontdekken op gebied van techniek, technologie en ICT.
Tijdens workshops was er veel verwondering over wat er in deze tijd allemaal kan.
HARDERWIJK – Het evenement werd georganiseerd door Platform Techniek, Landstede MBO en De Techniek Academie en trok ruim 700 brugklassers en tweedejaars leerlingen uit het voortgezet onderwijs. ,,We willen kinderen op jonge leeftijd enthousiasmeren voor techniek, technologie en ICT, zodat we hen interesseren voor een opleiding in deze vakgebieden. Zo willen we hen behouden voor de arbeidsmarkt in deze regio’’, vertelt René Pladdet, docent ICT & Technologie. Samen met Sjaak de Leeuw, docent Techniek & Innovatie, organiseerde hij een onderdeel.
,,Leerlingen hebben veel belevingsactiviteiten gedaan om te zien wat je kunt ontwikkelen. Zo ziet een boer door een hololens extra content ‘in de lucht hangen’ met informatie over zijn koeien, waardoor hij zijn stal beter kan beheren. Dit is mogelijk met augmented reality. Met een virtual reality bril waan je je in een andere wereld. Ook hebben kinderen een legoblokje met een 3D-printer gemaakt.’’
De Leeuw: ,,Vooral meisjes waren erg verbaasd dat ze een elektromotortje maakten door met een simpele handeling een stukje ijzer te laten ronddraaien op een batterij. Die beleving willen wij overbrengen. Onze derdejaars mechatronica hadden als eindopdracht een skittle sorteermachine gemaakt om te laten zien hoe je met robots kunt werken. Zo konden leerlingen kennismaken met allerlei facetten.’’
Pladdet: ,,Het is gaaf als ik ze zo bezig zie. Misschien zijn ze nog niet beïnvloed op die leeftijd. Ze reageren anders dan volwassenen. Hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en ze proberen dingen uit.’’
Belangrijk vindt De Leeuw dat tijdens zo’n week vooroordelen worden weggenomen. Techniek is veel meer dan sleutelen; het is bedenken, ontwikkelen, programmeren voor o.a. procesautomatisering.
Wie een opleiding kiest in techniek, technologie of ICT op Landstede krijgt les met MBO scrum. Studenten gaan aan de slag met hun eigen leerproces. ,,Ze plannen zelf hun lessen, kunnen versnellen en vertragen. Tijdens het project dat ze draaien, zien wij of ze het beheersen. Ze kunnen instructie vragen of extra les volgen. Er is een coach om dat te begeleiden’’, aldus Pladdet die vakdocent en coach is. Bij de projecten hebben studenten regelmatig te maken met echte klanten. De Leeuw: ,,Dat sluit mooi aan op de werkelijkheid. Zo hebben onze studenten voor een vrouw met niet-aangeboren hersenletsel een drinkhulp gemaakt, zodat ze wat zelfstandigheid terugkrijgt.’’
Ook bedrijven kunnen bijdragen aan de promotie van techniek en technologie en het opleiden van jongeren. ,,Door studenten in te zetten worden ze heel allround opgeleid. Als ze een stagiair aannemen die het goed doet, leidt dat vaak tot een baan. Wij betrekken ook bedrijven bij het onderwijs innovatie overleg voor input om de theorie zo goed mogelijk aan te laten sluiten op wat de praktijk van leerlingen vraagt.’’
Wil je jongeren kennis laten maken met technologie en techniek binnen jouw bedrijf? Stuur dan een mail naar Sarien Nieuwenweg.
Landstede MBO Harderwijk
088-8507800
snieuwenweg@landstede.nl
www.landstedembo.nl