Vitaalste bedrijf wil verhaal doorvertellen
Perspectief, met arbodienstverlening, arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid als core business, wil het goede voorbeeld geven. Dat het familiebedrijf met hoofdkantoor in Harderwijk in december 2019 werd uitgeroepen tot Vitaalste Bedrijf van Nederland voelde als kroon op het werk. ,,Adel verplicht, de lat ligt nu nog hoger.’’
HARDERWIJK – ,,Het is een bekroning voor het werk wat we met elkaar de laatste 19 jaar hebben gedaan’’, stelt directeur Wim Wijnholds. Hij leidt een groeiende organisatie met in totaal meer dan 300 medewerkers, verdeeld over dertien vestigingen.
Wijnholds ziet het predicaat vooral als bevestiging dat zijn organisatie op de goede weg is. ,,Vanuit het hart van het bedrijf betrekken we de laatste vier jaar mensen meer bij vitaliteitsprogramma’s zoals PerspectieFIT. Samen sporten, fysiek bewegen maar ook mentale fitheid trainen, om zo je ideale energieniveau te bepalen. Wij zijn de eerste arbodienst die gewonnen heeft en scoorden gemiddeld het hoogst wat de jury ooit had gezien. We scoorden vooral goed op leiderschap. Dat meten ze op allerlei manieren. Wat doe je om medewerkers voor te bereiden op een periode waarin ze een topprestatie moeten leveren en hoe is het met je veerkracht gesteld? Ben je in staat een topprestatie te leveren? In hoeverre is er risico op een burn-out? Is er voldoende ruimte om te herstellen (een actief pauzebeleid, wandelend gesprekken voeren). Wordt de werkdruk goed gemanaged en is verbinding tussen werk en privé? Ik vond het een bijzondere manier van kijken.”
Verhaal doorvertellen
Een neveneffect van de verkiezing is dat Perspectief met meer zelfbewustzijn naar zichzelf kijkt. ,,We zijn van nature vrij bescheiden geweest in het naar buiten treden met ons verhaal. We hebben blijkbaar een goede visie en staan ergens voor. Dat verhaal mogen we nu meer vertellen waar: naar klanten, naar de markt.”
Op het moment dat Perspectief de erkenning wilde verzilveren kwam corona en zo werd een streep gezet door het congres voor klanten dat in maart gepland was bij het Bouw & Infrapark. ,,Dat congres zou gaan over vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. In oktober ging het ook niet door. We willen het zeker nog organiseren, maar wanneer is ongewis. Het momentum is nu ook weg, maar die prijs pakt niemand ons meer af.”
De volgende stap voor Wijnholds is de erkenning waard blijven, zeker in coronatijd. ,,We hebben veel klanten geadviseerd en willen ook ons eigen bedrijf vitaal houden. We zijn hard aan de slag gegaan met de vraag hoe we deze complexe tijd op een vitale manier doorkomen. We adviseren thuiswerken als het kan en je mag op de zaak komen als het nodig is. We vragen eigen verantwoordelijkheid en zorgen voor veilige werkomstandigheden. Het aantal werkplekken is per kantoorruimte vastgesteld. Wel zien we bij medewerkers dat thuiswerken leidt tot gezondheidsklachten, vervreemding en minder functioneren. We hebben meer dan 80% van onze medewerkers 2-3 keer gemeten op veerkracht met een aantal vragen. Ben je relaxt, gemotiveerd, slaap je goed en is je thuiswerkplek op orde? Door corona worden mensen prikkelbaar en verliezen een deel van hun veerkracht. Dat is het vermogen te dealen met de omstandigheden. Je bent veel meer op jezelf aangewezen dan in een kantoorsetting. Als je fit blijft, kun je de uitdaging van het leven aan. Leidinggevenden krijgen tips van HR-collega’s.’’
Door een vraag van een grote klant heeft Perspectief half oktober ook een snelteststraat gefaciliteerd. ,,Veel van hun mensen konden niet thuiswerken en ze willen snel weten of iemand besmet is. Door de betrouwbaarheid van de test kregen we de vraag ook van werkgevers in de omgeving Harderwijk. Het vraagt om goede organisatie, maar is een mooi project.”
Perspectief blijft het belang van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid verkondigen. ,,Wij geven aandacht aan mensen. Belangrijk is dat mensen die goed in hun vel zitten aantoonbaar beter presteren. Ze zijn minder vaak ziek, ze doen hun werk beter en leveren meer op. Een lager verzuim zegt iets over inzetbaarheid en vitaliteit in je bedrijf. Dat verdient zich altijd terug. Ook kunnen werkgevers van vitale bedrijven medewerkers beter aan zich binden.”
De weg naar Vitaalste Bedrijf
De verkiezing van Het Vitaalste Bedrijf van Nederland wordt jaarlijks georganiseerd door MKB Nederland en zorgverzekeraar ONVZ. Het is gekoppeld aan een onderzoek van Lifeguard, een bedrijf dat zich bezig houdt met het meten van vitaliteit en vooral veerkracht van bedrijven. ,,Collega’s wilden begin 2019 weten waar we als bedrijf staan, omdat we het doel hadden om eind 2019 het vitaalste bedrijf van Harderwijk te zijn. Om dit te meten werd er onder vijftig medewerkers een vragenlijst uitgezet. Met onze score hoorden we bij de tien bedrijven die bij ONVZ een pitch mochten houden. We gaven onze visie op inzetbaarheid van medewerkers en moesten cijfers aanleveren over de ontwikkeling van ons bedrijf. Tot onze verrassing nomineerde de jury ons bij de beste drie.”
Op het moment suprême kwam voormalig Olympisch kampioen zwemmen Pieter van den Hoogenband de prijs uitreiken. ,,Toen we hem de straat in zagen lopen en hij met de award om de hoek verscheen, was er een enorme ontlading. Je begint zonder verwachting, maar toen we zo ver kwamen, wilden we ook graag winnen. Dit is een geweldige erkenning.”
Perspectief
Selhorstweg 99 Harderwijk (hoofdkantoor)
0341-438700